fredag, januari 11, 2013

pyometra

här är det som vanligt tyst och tomt.
min lediga tid spenderas med jewel.
men ville titta in och berätta...
åkte in till veterinären i onsdags, efter att jewel visat tecken på att inte må bra. först trodde jag att det "bara" var urinvägsinfektion, men ultraljud visade att hon har pyometra, livmoderinflammation. stark antibiotika och värkmedicin ordinerades. ny ultra efter 1o dagar.
en trött och uppsvälld jewel strax efter veterinärbesöket

pratade just med veterinären och rådfrågade henne, då jewel verkar må sämre på morgonen och eftermiddagen, före hon får sin medicin. så nu ska vi testa ge 1/4 värkmedicin på morgon och 1/4 på kvällen och fortsätta med den över helgen, fastän det i början bara var värkmedicin i 2-3dagar.
hon dricker mindre nu, i början av veckan drack hon flera gånger i timmen. hon slickar sig ännu och har ännu svårt att kissa. hon är uppsvälld och öm vid magpartiet.
igårkväll visade hon tecken på förbättring när hon tog en svängom med vovvo, hennes mjukishund som hon brottas med då hon löper. men lyckan var kort eftersom ena bakbenet hoppade ur led och hon gick och la sig igen.

min nya kamera har kommit men jag har inte haft lust att engagera mig i den ännu.
imorgon har vi firmafest, försenad pikkujoulut a.k.a. kinkunsulatusjuhlat. har inte bestämt mig ännu om jag kommer att gå, allt beror på hur jewel mår imorgon...

så så ser det ut för tillfället här på långviksgatan. och nu ska jag återgå till att mysa med jewel.